Pazartesi, Ocak 02, 2006


GÜĞÜM:Benim bildiğim hammaddesi alüminyum(imiş) olan, sobanın üstüne konulmak suretiyle su ısıtmak amaçlı kullanılan, kapaklı, şekil itibariyle vazoyu andıran, geniş altlı, dar boğazlı, boş durumdayken darbe aldığında bolca ses çıkaran, oldukça kullanışlı bir ev gereci.

DÜRİYE: Muhtemelen kırsal bir kesimde, şehir suyu şebekesinin henüz evlere taşınmadığı dönemlerde yaşamış, kol kaslarının baya baya kuvvetli olduğu sanılan bir Anadolu dilberi.


Şimdi de türkülere konu olan Düriye bacımız ve onun güğümleri konusuna hep beraber eğilelim:
Benim zannımca Düriye geniş bir aileye gelin gitmiş, al yanaklı, biraz da sarsak, uzun, zayıf bir ana kuzusudur. Bazı râvîlerin söylediğine bakılırsa Düriye mutfak işlerinde pek hamarat olmayan, sofra, yemek gibi işlere ancak âmâ dedesi kadar aşina olan sakar bir kızcağızdır.


Ev ahalisi bu kızı boşuna almadılar ya, ev işlerinden anlamıyor diye kızı dizlerinin dibinde oturtacak değiller. “Ne yapalım, ne yapalım” derken evin çirkin ve küçük oğulu “Su taşıtalım” demiş ve vermişler boş güğümleri eline.

Düriye sultan o gün bugündür elinde güğümleriyle su taşır olmuş. Allı morlu bir entari üzerinde, yürürken nereye baktığı belli olmayan baygın bakışları yüzünde, alına salına aşındırmış su yollarını.

Vee bu hikaye türkü olmuş dillerde, söylenip gelmiş günümüze...


Düriyenin güğümleri kalaylı aaaah, kalaylııı :))

13 yorum:

Mathy dedi ki...

düt düt düriye, komşu kızı düriye, naz etme gel beriye.. diyede bi şarkı daa var manço abimizin sölediği. bilir misin? o düriyenin bu düriye ile aynı olma olasılığı nedir acebaa?????

Kara dedi ki...

Mathy, Mathy, Mathyy! Olmuyor, olmuyor, olmuyorr,
Barış Mançonun sağlığında söylediği şarkının kahramanının ismi Dürriye,
bizim zavallının ismi Düriye.

Çok dikkatinizi çekerim.

passive dedi ki...

karaa hani düriye şişko bi kadındı hani sarsak sarsak yürürdüüü..neden hayallerimle oynadın yaa

Kara dedi ki...

Şehla Düriye'nin sarsaklığına diyecek yok, hala öyle, ama kilo konusunda seninle aynı fikirde olmadığımı okulda da söylemiştim.Düriye safinasın renkli entari seven versiyonudur desem yanlış olmaz.
Anlaşılan sen beni dinlemiyor ve hatalar zincirine yeni bir halka daha ekliyorsun. Bu böyle gitmez..

uNut dedi ki...

halk kahramanı kıvamnda bi balık etliliği sözkonusu o zaman bu düdük dürüyenin sanırım ki...

Kara dedi ki...

Unut, ben böyle birşey demedim.
Beni kimse anlamıyor, okurlarım çok dikkatsiz, Mathyyyy! bana yardım et..
(Mathy ne yapacaksa)

uNut dedi ki...

ya olm sen demedin tatmam da...biz de hayal gücümüzü kullanıyoruz yani...balıketifalan yane...neolacakki azıcık kaydırdıysak konuyu....

Lafazan dedi ki...

Düriye tombik evet. Kara yanılan biz diiliz sensin. Düriyenin çiroz olduu hakkında hiç bi rivayet yok. kol kasına bişi diyemiycem tabi bilmiyom o hususu iyice ben.

Lafazan dedi ki...

bi de alaminyum diil alüminyum

Kara dedi ki...

Gökçen,
Bu yumuk kelimeyi yazmadan önce imla kılavuna bakmıştım, ama hangi akla hizmetle "âlimlik"i aliminyum olarak okudum bilemiyorum.

Unut kardeşim, samimiyetten ötürü :) ben de takılıyorum. İleri gittiysem affola...

uNut dedi ki...

olm istediin kadarilerigidebilirsin...
yol açık..hemde çok şeritli...

Mathy dedi ki...

yaw kara yaw, barış abi sadece sağlığında mı şarkı sölüyodu yoksa sadece sağken mi? he he..

Kara dedi ki...

Mathy, kızım bunları kafanıza kim sokuyor. :)
Bu derece tuhaf bir soruya, cevap vermek bile akıllıca bir davranış olmasa da ben cevap vermekten geri kalmayacağım.

"Sağlık" kelimesi aslında "sağ olma durumu" anlamını da taşıdığına göre,
sağlık da, sağ da hemen hemen aynı anlama gelmekte.
Yani yaşıyorken diyebiliriz.

Bu durumda yaşayan kişiler şarkı söyleyebilir. Buna değerli sanatçımız Barış Abi'yi de katmamak büyük bir tarihi hata olur.